Ξαφνικά ήρθε η πανδημία με καραντίνες, αναστολές, επιστρεπτέα προκαταβολή και πολλά άλλα. Τα καταστήματα τα μικρά και τα μεγάλα είχαν και έχουν ακόμα πρόβληματα. Τα εισαγόμενα προϊόντα πρέπει να περάσουν από χίλια κύματα. Τι θέλουμε να έχει ένας διανομέας προϊόντων αυτή τη δεδομένη στιμή; Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους; Οι διανομείς προϊόντων είναι ένας σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα του εμπορίου.
Αυτη την περίοδο εκτός από τις κλασσικές επιχειρήσεις προέκυψαν και εκείνες που είναι αμιγώς ηλεκτρονικά καταστήματα. Αυτό σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι αυτοματισμοί από έναν προμηθευτή είναι αναγκαίοι. Κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αλλάξουν τρόπο προσέγγισης των πελατών τους αργά ή γρήγορα.
Για παράδειγμα εν μέσω πανδημίας και lockdown η Infoquest έριξε το έλαχιστο κόστος για μεταφορικά. Κάτι το οποίο σίγουρα αύξησε τις πωλήσεις της.
Τι θέλει όμως ένα eshop για να μπορέσει να πάει μπροστά; Να βρει τους κατάλληλους προμηθευτές για να έχει ένα προϊόν που μπορεί να πουλήσει εύκολα και γρήγορα.
Οι προμηθευτές την εποχή αυτή πρέπει να έχουν όμως αρκετά από τα παρακάτω:
- Μηχανογράφηση
- Δυνατότητα αποστολής αρχείου με διαθεσιμότητες
- Μικρό και ξεκάθαρο όριο ελάχιστης παραγγελίας
- Πρόσβαση σε όλες τις τράπεζες
- Πωλητές που θέλουν να εξυπηρετήσουν
- Διαθεσιμότητα προϊόντων
Μηχανογράφηση
Ναι δυστυχώς δεν έχουν όλες οι εταιρείες μηχανογράφηση. Υπάρχουν διανομείς που θεωρούν ότι με ένα λογιστικό πρόγραμμα αποθήκης μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους. Ίσως ναι στον προηγούμενο αιώνα. Υπάρχουν ακόμα και μερικές που δεν έχουν ούτε site. Για μένα αυτό είναι απαράδεκτο και θα έπρεπε να τους το επιβάλει κάποιος.
Αρχείο Διαθεσιμότητας
Άραγε η μικρή επιχείρηση είναι εχθρός ενός προμηθευτή; Όχι απαραίτητα απλά οι μεγάλοι διανομείς βλέπουν τα μικρά καταστήματα ως κουνούπια που δεν αξίζει να ασχοληθεί κάποιος μαζί τους. Επίσης ένα λάθος που κάνουν γιατί αν είμαι προμηθευτής θέλω τα καταστήματα που έχω να πουλάνε και κατ’ επέκταση και εγω.
Δεν είναι λογικό να σου λέει κάποιος προμηθευτής σου δεν σου δίνω αρχείο πρόσβασης για τις διαθεσιμότητες μου και το πόσο πουλάω γιατί δεν έχεις τζίρο και κάνε μου πρόβλεψη για το τζίρο σου εν μέσω πανδημίας. Πραγματικά αστείο επιχείρημα με το δικό μου φτωχό μυαλό.
Όριο Ελάχιστης Παραγγελίας
Εδώ σε αυτό το θέμα και οι διανομείς προϊόντων έχουν δίκιο αλλά και οι επιχειρήσεις μικρές ή μεγάλες. Δεν μπορείς να λες από τη μια δεν σε υποχρεώνω να έχεις στοκ αλλά πρέπει να βάλεις παραγγελία 150€ τουλάχιστον για να στα φέρω δωρεάν. Συναντάμε πολλούς προμηθευτές που άλλοι έχουν 10€ ελάχιστη παραγγελία, άλλοι 50€, άλλοι 150€ και 300€. Ναι μεν θελουν να ξεφορτωθούν το εμπόρευμα αλλά να μην είμαστε και παράλογοι.
Πρόσβαση σε όλες τις τράπεζες
Καταλαβαίνω ότι μια μεγάλη επιχείρηση έχει τις μισθοδοσίες της σε μια τράπεζα και δεν την συμφέρει ίσως να έχει πολλούς διαφορετικούς λογαριασμούς. Δεν μπορείς όμως να είσαι προμηθευτής και να έχεις μόνο Πειραιώς και Εθνική ή Eurobank. Χρειάζεσαι μεγαλύτερη ευλυγισία και να δώσεις αυτή την ευκολία στους πελάτες σου. Προμηθευτής διανομέας σημαίνει ότι είσαι βασικό στοιχείο της αλυσίδας του εμπορίου.
Πωλητές που θέλουν να εξυπηρετήσουν
Υπάρχει το φαινόμενο που πωλητές από τους διανομείς εμφανίζονται μόνο όταν κάνεις μεγάλους τζίρους μαζί τους. Υπάρχουν και πωλητές που από την πρώτη στιγμή είναι δίπλα σου να σου προτείνουν με τι αξίζει να ασχοληθείς για παράδειγμα οι πωλητές από τη Zegetron είναι υποδειγματικοί θεωρώ. Δεν μπορείς να είσαι πωλητής και να παίρνεις από τα μούτρα τον πελάτη σου. Δεν είναι εχθρός σου, πελάτης σου είναι. Όλοι επίσης οι πελάτες ενός διανομέα θα πρέπει σε ένα βαθμό να αντιμετωπίζονται το ίδιο. Όλοι χρήματα δίνουν και όχι πασατέμπο. Αλλά αυτό έχει να κάνει και με την εμπορική παιδεία του καθενός.
Διαθεσιμότητα Προϊόντων
Τα περισσότερα καταστήματα και επιχειρήσεις είναι μικρά. Δεν έχουν εμπόρευμα αξίας πάνω από 40Κ ευρώ. Κάποιες επιχειρήσεις λοιπόν προμηθεύονται κατά παραγγελία. Εκτός από αυτό όμως και σε συνάρτηση με τη μηχανογράφηση δεν γίνεται άλλα να λέει η αποθήκη σου και άλλα το B2B site σου. Παράλληλα, πολύ λίγοι διανομείς έκαναν σωστό πλάνο προμηθειών εν μέσω καραντίνας έστω και με καθυστερήσεις. Δεν γίνεται να είσαι από τους μεγαλύτερους προμηθευτές και να λες θα φέρω κάμερες microsoft τον Δεκέμβριο του 21. Δεν είσαι περίπτερο προμηθευτής είσαι.
Συνοψίζοντας
Η αγορά στην Ελλάδα από πάντα ήταν προβληματική. Τον τελευταίο καιρό και με επιδοτήσεις και σχετικές χρηματοδοτήσεις κάτι φαίνεται ότι αλλάζει. Οι διανομείς προϊόντων που επενδύουν στις υποδομές τους στην πραγματικότητα επενδύουν στους πελάτες τους μικρούς ή μεγάλους. Έτσι δεν νομίζω να τους χάσουν ποτέ και θα βγουν κερδισμένοι αργά ή γρήγορα.